Kamis, 24 November 2016

Handak Baah Tarus

Jum'at, 25 November 2016


Sudah talu hari ini baah di kampung Palui kada sing surutan. Sahingga kagiatan warga taganggu. Namun Palui kada kukurang akal mamanpaatakan baah ini.

Inya mahancau iwak di pahumaan nang banyunya daras kalaluan baah. Matan rumah Palui mambawa wadah wan hancau dikawani anaknya, Incul. Manurut Palui inya katuju baah tarus. Nyaman bajualan anak.

Nang dimaksud bajualan anak adalah manjual anak iwak hasil hancauan. Ada iwak papuyu, sapat, wan nang lainnya. Hasil hancauan bisa dimakan saurang atawa dijual anu urang nang lalu.

Karna rumah Palui baada di pinggir jalan, kalaluan urang. Jadi mun ada nang baminat manukar iwak bisa singgah. Biasanya sawadah halus Palui manjualnya Rp 5000/ takar.

Ada haja ulah kawan kita ini, ujar Garbus sambil lihum tahu Palui bajualan anak iwak. Tulamak manambahi, dasar raja Palui ini ada haja akalnya mamanpaatakan musim banyu baah. (akhmad husaini)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Akun Kegiatan Harian

 Kamis, 25 April 2024 Dugal punya akun kegiatan harian / vlog diary di Snack Video dengan nama OK 18, itu singkatan dari Orang Kebun, sement...