Senin, 23 Oktober 2017

Disasahi Urang Kurang Ingatan

Selasa, 24 Oktober 2017


Tampulu ada di Hangkinang, imbah Isya Dugal bakumpulan lawan kawannya di gardu pus runda. Macam-macam nang dipandir sambil malihat tipi wan badumlah. Dalam babarapa minggu ini Dugal kada talihat di kampung.

Tarancaki inya bajalanan ka Kabupatin Balangan karna ada paruyik panulisan buku. Lalu Dugal bausaha mancari pangalaman manarik wan kagiatan masarakat nang ada disana. Inya waktu singgah di parbatasan Kacamatan Juai wan Kacamatan Awayan sampat disasahi urang gila atawa kurang ingatan.

Urang itu hanya basalawar handap kada babaaju. Ujar urang kampung urang itu baumpat bila pas bubulanannya, siapa haja nang tatamu pasti disasahinya. Pas kabalujuran Dugal wan kawannya singgah di tuku ada nang ditukar, kada jauh pada urang gila itu bagana.

Pas Dugal tuntung baulanja di tuku, urang gila nintu mandatanginya. Lalu maamuk, untung haja sapida mutur sudah hidup. Lalu Dugal mangalunyur, tapi urang itu tatap manyasahi, Dugal sasain kuat mamutar satang sapida mutur.

Untung haja urang kurang ingatan nintu, jauh banar sudah diliwati. Dugal wan kawannya bamandak di jumbatan. Maatur hinak babarapa waktu. Kada biasa kaya ini Dugal disasahi urang kurang waras, nang kada bamasalah apa-apa sabalumnya. Pangalaman nang kada kawa dilupaakan ulih Dugal saumur hidupnya. (ahu)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Suasana di Rumah Malam Sabtu

 Jumat, 26 April 2024 Suasana di dalam rumah saya, pada hari Jumat (26/04/2024) malam Sabtu sekitar pukul 22.15 WITA. (ahu)