Ghibah atawa gibah menurut kamus ganal
Bahasa Indunisia adalah mambicaraakan / mamandir kaburukan urang lain. Marupaakan
sabuting tindakan tarcala nang kada dibulihakan dalam agama Islam, baik nintu
dalam kundisi wayah puasa atawa kada waktu bapuasa. Urang nang malakuakan
ghibah diibaratakan kaya urang nang mamakan bangkai dangsanaknya. Bakaitan
lawan ghibah pada waktu manjalanakan ibadah puasa, tadapat babarapa hadis nang
manjalasakannya, yaitu:
“Banyak banar urang nang puasa, inya kada mandapatakan
apa-apa matan puasanya kacuali rasa lapar.”
(HR: Ibnu Majah)
Al-Ghazali
sabagaimana dikutip ulih al-Minawi bakumantar takait hadis nia. Hadis nia
adalah ungkapan gasan urang nang manggawi puasa namun inya babuka lawan sasuatu
nang haram atawa babuka mamakan daging dangsanaknyanya (ghibah), urang nang
kaya ini ini adalah urang nang bapuasa wan kada mampu manjaga angguta awaknya
gasan manjauhi parbuatan dusa. Labih lanjut al-Minawi manjalasakan, “kacuali
rasa lapar” manunjukakan bahwa inya kada lagi baulih pahala matan Allah
SWT, puasanya kada ditarima lagi, akan tatapi inya kada parlu mangganti
puasanya.
“Barangsiapa nang kada kawa maninggalakan
pandiran karamput, wan malakuakan parbuatan karamput, maka Allah kada
mamarluakan lagi inya maninggalakan makanan wan minumannya (puasanya).” (HR: Al-Bukhari)
Hadis
ini sabagaimana nang dijalasakan ulih Ibn Baththal dalam Syarh Shahih
al-Bukhari manunjukakan bahwa puasa adalah manahan diri matan pandiran nang
kada baik wan bakaramput, sabagaimana sasaurang manahan diri matan makan wan
minum. Amun urang nang bapuasa kada manahan diri matan pandiran nang kada
baik wan bakaramput, maka nilai puasanya
bakurang, dimuari ulih Allah SWT wan kada ditarima puasanya.
Pandapat
lain mamadahakan bahwa nang dimaksud kada baarti bahwa puasa nang inya gawi
batal, radaksi di atas hanya manunjukakan tahdir atawa paringatan gasan
urang-urang nang babuat kaya itu pada bulan puasa. Inya kada parlu mambatalakan
puasanya wan mangganti puasanya di kamudian hari.
Pandapat
ini, sabagaimana disambat ulih an-Nawawi dalam al-Majmu’ Syarh al-Muhadzdzab
didukung ulih Imam Syafi’I, Malik, Abu Hanifah, Ahmad bin Hanbal wan hampir
saluruh ulama kacuali al-Auza’i, manurutnya sasaurang nang mamandir urang atawa
malakuakan ghibah di tangah-tangah manjalanakan puasa, maka ibadahnya batal dan
inya harus mangganti puasanya di waktu nang lain.
Dalam
riwayat lain tadapat tambahan kata al-jahl, radaksi al-jahl di dalam
rangkaian hadis di atas maindikasiakan saluruh parbuatan maksiat. Radaksi ini
ada pada riwayat al-Bukhari dalam kitab Adabul Mufrad, an-Nasa’i, Ibnu
Hibban wan Ibnu Majah. Amun kaya itu maka, ghibah wan barataan parbuatan maksiat
lainnya pada dasarnya mampu mangurangi atawa bahkan mahilangakan pahala puasa.
Jika
dalam kundisi kada puasa haja dilarang babuat ghibah, mancala urang lain, pandir
bakaramput, maka hal nintu labih ditakanakan lagi supaya ditinggalakan haja
ulih urang nang manjalanakan ibadah puasa, walaupun di dalam mazhab as-Syafi’i
sabagaimana nang sudah disambatakan di atas amun sasaurang babuat ghibah waktu
manjalanakan puasa, maka inya sudah babuat maksiat, namun hal itu kada mambatalakan
puasanya. (ahu)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar